Del tre i min sockerserie

Dagens läsning: För mycket socker kan göra dig både tjock och sjuk. De flesta får i sig betydligt mer än vad man tror. Det finns där du minst anar det och i nya former som du knappt hört talas om. Med enkla knep kan du minska ditt sockerintag och risken för ohälsa. Del tre i min artikelserie om socker. (Del ett och två finns tyvärr inte på nätet)

(Publicerad i Expressen Söndag)

Jag satsar på en hälsomånad

Med start idag så ska jag ha en lite extra hälsosam månad. Det vill säga ta hand om mig själv lite och låta kroppen vila från alkohol, socker och snabba kolhydrater. Och i stället fylla på med massa bra saker – som grönsaker, fisk och rotfrukter. Och supersmoothies såklart.  Jag ska dessutom komma igång med löpträningen och verkligen försöka sova ordentligt.

Halsomanad

Dagens supersmoothie är en av mina favoriter. Räcker till två stora glas och innehåller:

  • 1 banan
  • 1 päron eller äpple
  • Ett halvt paket fryst mango
  • Några matskedar fryst havtorn
  • Några nävar färsk spenat
  • Drygt 1,5 centimeter ingefära, hackad
  • 1,5 deciliter äpplejuice
  • 2 dl vatten
  • Några skvättar linfröolja
  • 1 pressad lime
  • Ev några blad mynta
  • Ev pulver av t ex spirulina, vetegräs eller liknande

Och som grädde på moset denna hälsomånad ska jag delta i en typ av detox, eller Cleanse 8 som den är döpt till av inspirerande och härliga Josefine Jäger som har skapat konceptet och håller i det. I korthet är det tre dagar med juicer och fem dagar med rawfood. Ska bli jättespännande och jag kommer självklart att blogga om det varje dag då det har kört igång.

Josefine har inspirerat mig till många goda smoothies.Här på ett event tidigare i år.

Josefine har inspirerat mig till många goda smoothies.Här på ett event tidigare i år.

Träna dig 10 år yngre

Dagens läsning: Träning föryngrar – ända ner på cellnivå. Det är aldrig försent att vrida tillbaka din ålder. Du kan enkelt bli 10 år yngre. Och det gäller alla – oavsett hur gammal du är. Det räcker med 20 till 30 minuters rask promenad varje dag för att föryngra dig ända ner på cellnivå.

(Publicerad i Expressen, Min hälsa) 

Och med anledning av denna artikel fick jag ett härligt mejl från en 73-årig man som verkligen bevisar att det aldrig är för sent att börja motionera.

”Jättefin artikel. Har själv börjat träna sedan ett halvår och tycker att allt det du skriver stämmer på mig också. Vill dessutom lägga till tre positiva effekter till de tio du skrev om.

1. Har glaukom och ser dåligt på ena ögat. Efter att ha börjat med träning ser jag lite bättre med det.
2. Min sexuella aptit och aktivitet har ökat.
3. Efter att ha kommit över en jobbig nybörjarfas kan jag inte tänka mig att sluta med träningen.

Den tid det tar för mig att åka till simhallen och träna i 45 minuter och sen åka hem igen, vilket jag gör ca 4-5 gånger i veckan, kostar mig egentligen ingen tid alls, eftersom mitt sömnbehov har minskat med mer än den tid som det tar.
Med andra ord: Det tar ingen tid alls att träna, tvärtom, jag tjänar tid.”

Test av spa-jeans

Dagens läsning: Jeans med lotion- så bra är spa-jeansen. Jag testade den senaste jeansnyheten från Wrangler, jeans med lotion som ska hålla huden mjuk. Också skriver jag om andra ”må-bra”-jeans. Själv tycker jag ofta att jeansköp är jobbigt, nästan lika jobbigt som att köpa bikini. Det är inte alltid lätt att hitta ett par jeans som är snygga, passar och är bekväma. Men som tur är utvecklas jeansen hela tiden och det finns faktiskt flera bra alternativ för alla som vill ha ett par bekväma brallor.

(Publicerad i Expressen Söndag)

Jeansplåtning

Duktiga och gulliga sminkösen Shada gjorde mig snygg för plåtningen. Testade lösögonfransar för första gången, superglammigt!

Sött som socker

Missa inte Expressen Söndag i dag! Där kan du både läsa min artikel om andningsövningar som hjälper mot stress och värk, och första delen i min artikelserie om socker och hur det påverkar hälsan.

Ha en skön söndag!

305965_602999829729550_745050333_n Skärmavbild 2013-04-05 kl. 17.41.24