Missa inte Min Hälsa!

Min hälsa

 

Andra numret av Expressens nya hälsotidning, Min Hälsa, finns nu i butik till och med den 21 juli. Jag har bland annat skrivit om magproblem och hur du kan lös dem och om kvinnors vanligaste frågor till husdoktorn.

 

Intervaller på egen hand

Löpning

 

Igår sprang jag mina första intervaller på egen hand. Så mycket jobbigare när man inte har en grupp att bli peppad av. En-minuts intervallerna var evighetslånga. Och både 30-sekundarna och 15-sekundarna var väldigt många. På slutet var jag hela tiden övertygad om att just den intervallen jag sprang skulle vara den sista. Det trodde jag i säkert sex intervaller.

Det som kändes bra var ju att jag faktiskt sprang snabbt ibland. Jag log lite nöjt varje gång jag spurtade förbi någon som satt på en bänk och föreställde mig hur de tänkte ”Oj, vilken fart hon har!”. Fast det kändes inte lika häftigt när jag toksprang förbi någon och sekunden senare började gå eller småjogga.

Fast det viktigaste av allt, jag klarade faktiskt det! Visserligen var vissa intervaller mer jogg i måttligt tempo än spurtlöpning och mellanjoggen mer några gångsteg och sedan låååångsam jogg. Men något att förbättra måste man ju ha!

När jag var klar joggade jag en bit och sen gick jag, jag brukar alltid varva ner genom att gå sista biten. Men igår när jag hade börjat gå så kändes det så långsamt. Då spurtade jag i 200 meter, fram till min port. Det är kanske korta distanser som är min grej. Synd att det inte finns så många 500 meters lopp för amatörer bara.

Löpning

Aerobicdöden och utomhustrenden

Det var aerobic som räddade mig från ett stillasittande vuxenliv. Under gymnasietiden, på estetiska programmet med inriktning dans, insåg jag att jag inte kommer att bli en dansare. Då började jag så smått att träna aerobic och step på Gerdahallen i Lund. Upptäckte att det var ju lite likt dans, hur kul som helst och dessutom jobbigt.

Några år efter studenten utbildade jag mig till instruktör på Gerdahallen, började med ett pass i veckan, vikarierade på desto fler. Aerobic och step blev ännu roligare! Efter tre år på folkhälsovetenskapliga programmet på Malmö högskola jobbade jag heltid på Gerdahallen och hade, om jag minns rätt, fyra klasser i veckan. Plus två yogaklasser. Mitt liv var uppfyllt av denna träning.

Så flyttade jag till Stockholm, 2007. Här var inte klasserna lika bra tyckte jag, varken på Eriksdalsbadet där jag först tränade eller på Sats. Visst fanns där en och annan bra instruktör men kvaliteten var ojämn. Och det var inte så kul att gå tillbaka till att bara vara vanlig tränande. Jag började helt enkelt träna annat. Spinning till exempel, som jag först avskydde.

Nu har jag insett att min väg bort från aerobic stämmer väl överens med hur den allmänna trenden ser ut. Till hösten kommer inte Sats att ha kvar några aerobic- eller stepklasser, förutom dansvarianterna. Allt mer sällan hör man talas om folk som tränar aerobic, åtminstone i Stockholm.

Det pågår hela tiden olika träningstrender. Många kortlivade (slidemattan, känguruskorna, piloxing, jukari fit to flex osv). Också finns det trender som blir mer långlivade, som aerobic, yoga och crossfit, som jag tror kommer finnas med ett tag till. Det som jag tror blir långlivat är sådant som kan utövas av många, är enkelt att ta till sig, kan varieras mycket och som går att anpassa till olika nivåer.

Det som jag verkligen tycker har exploderat de senaste åren är det här:

UtegymUtomhusträning i alla dess former. Löpning såklart. Men framför allt har annan utomhusträning kommit stort. Det byggs utegym här och var, och det är ofta mycket folk på Eriksdals utegym när jag går eller springer förbi. Det tränas militärträning, som Nordic Military Training, och stenåldersträning. Sats kör crosstraining utomhus. Flera av mina kompisar som är instruktörer kör pass utomhus och det finns diverse företag som satsar på utomhusklasser. Friskis och svettis var minsann före sin tid med sin utomhusgympa, som fortfarande är populär.

Det här med utomhusträning borde jag nog pröva på lite mer. Kanske blir min nya grej? Åtminstone kan jag tänka mig att träna ute mer på sommarhalvåret, för på vintern är det inte en chans att jag svettas utomhus. Det blir också intressant att se hur länge den här trenden håller i sig.

Laddar för intervaller

bildNu har jag laddat ner appen Ultra timer och skapat ett intervallpass på ca 23 minuter enligt det upplägg som Lofsan körde med oss. För nu är det mindre än tre månader till Tjejlidingöloppet, min första tävling i min Tjejklassiker. Så nu måste det bli lite ordning och reda med den här löpningen, framför allt behöver jag faktiskt springa två gånger i veckan. Ett intervall- eller backpass och ett distanspass tänker jag.

Också läser jag Martina Haags bok ”Heja, heja!”. Om hon som var en plufsig, otränad fyrabarnsmamma kan börja springa och till slut springa ett marathon så kan väl jag klara att träna mig till ett Tjejlidingölopp.

Jag måste bara bli av med träningsvärken från gårdagens crosstraining på Sats. Har ont typ överallt och känner mig nästan sjuk. Så blir det i princip varje gång jag tränar crosstraining. Kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.

Tillsammans är vi starkare

IMG_1470

I förra veckan tog jag en fika med den här inspirerande och driftiga kvinnan, Malin Nylén. Hon har grundare till B.A.B.Y., ett nätverk för hälsointresserade tjejer och kvinnor.

Malin Nylén har tidigare hållit på med konst, testat att jobba som modell, varit klädansvarig på Budo & Fitness, jobbat som marknadschef på ett kosttillskottföretag och varit projektledare för olika events och chefredaktör för Sportguiden. Hon är utbildad hälsopedagog och personlig tränare. Malin är också gift med Mårten Nylén, personlig tränare som under våren fått deltagarna i programmet ”Biggest loser” i form.

Varför har du startat B.A.B.Y.?

– Jag ville skapa ett nätverk för tjejer i träningsbranschen, det skulle inte vara pretentiöst eller själviskt, utan tanken var att vi skulle hjälpa varandra. Jag vill att vi ska se konkurrens som som något positivt, att vi inte ska klanka ner på oss själva utan låta det inspirera oss till att själv bli bättre.

Du har knutit tolv ambassadörer, som alla är hälsoprofiler, till nätverket. Varför då?

– Jag vill inte fronta mig själv, utan lyfta fram ambassadörerna eftersom de gör nätverket trovärdigt. Alla står för hälsa men har olika nischer, för att alla ska ha någon att se upp till eller identifiera sig med.

Vad är målet med B.A.B.Y.?

– Ett mål är att inspirera och engagera, ett annat sätt att lära av varandra. Men träning och hälsa har också blivit en klassfråga, det vill jag lyfta fram och därför är också medlemskapet i B.A.B.Y. gratis. Vi anordnar fyra events per år och har en väldigt levande Facebook-grupp. På sajten kan man ställa frågor till våra ambassadörer och vi erbjuder rabatter hos olika företag.

Välgörenhet och förebyggande av ohälsa är också viktigt för dig. Varför det?

– Det grundar sig i att min mamma fick cancer 2005. Nu mår hon bra, men sedan dess har jag velat engagera mig för välgörenhet och bidra på olika sätt. B.A.B.Y. skänker 15 procent av sina intäkter till insamlingsstiftelsen Kvinnor och Hälsa. Just nu har vi en kampanj som vi kallar ”Vi gillar starka kvinnor” där vi säljer ett armband och 10 procent per armband går till samma stiftelse.  Vi samarbetar också till exempel med 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Till sist, vad är hälsa för dig?

– Det är klurigt, för hälsa är ju något självupplevt. Men för mig är hälsa att må bra och känna att jag är i balans. Då tränar jag fem till sex dagar i veckan, äter en bra bas med rätt energibalans för mig, sover bra och stressar inte för mycket. Då har jag utrymme för att ta ett glas vin ibland och så länge grunden är bra gör det inte så mycket om allt inte är helt optimalt precis hela tiden.

Foto: Linnea Frank.

Foto: Linnea Frank.

Kolla in B.A.B.Y.:s hemsida och Malin Nyléns hemsida!

Raw yoghurt till frukost

Raw yoghurt är en bra variation till smoothie till frukost tycker jag. Jag äter min med en fröblandning av pumpafrön, linfrön, solrosfrön och sesamfrön plus lingonpulver. Är jag extra hungrig kokar jag ett ägg och äter till också. Raw yoghurt   Jag testar mig fram med innehållet i yoghurten. I just den här var det:

  • 1 avokado
  • 1 banan
  • En nypa vaniljpulver
  • 1 tesked aprikoskärnesmör
  • Ca 0,5 dl rismjölk med kokos
  • 1 tesked kokosolja
  • 2 teskedar macapulver