Mindre än en vecka till Tjejvasan

Senast jag åkte längdskidor var den 31 januari. Sedan kom plusgraderna och det här är den enda snö jag har sett de senaste veckorna.

bildSå inför Tjejvasan har jag åkt längdskidor totalt fyra gånger. Det är också så många gånger jag åkt längdskidor någonsin. Som längst har jag åkt 7,5 kilometer. Nu är ju Tjejvasan tre mil, så jag har tänkt att jag får förlita mig på min allmänna grundkondition och hyfsat vältränade kropp. Tyvärr har detta förfallit något de senaste veckorna eftersom jag först jobbade som en galning förra veckan och den här veckan har jag varit förkyld.

Det här är verkligen inte den uppladdningen jag hade tänkt mig. Men jag har bestämt att jag ska klara det här. Jag har ju trots allt sju timmar på mig att ta mig i mål och så länge jag inte skadar mig så ska det gå. Jag får helt enkelt förlita mig på envisheten och hoppas på att jag har vilat mig i form.

Och om jag trillar så kan jag åtminstone tänka på att det gör till och med proffsen.

Det handlar om att ha en bra förbränning och en kropp i balans

IMG_2364I förra veckan träffade jag en av Sveriges största hälsoprofiler, Ulrika Davidsson. Hon hade pressfrukost för att presentera sin senaste bok, ”Kickstart”. Ulrika är kostrådgivare och har skrivit otaliga böcker om kost och hälsa. De har haft olika inriktningar, GI, LCHF, detox, rawfood och 5:2 fasta. En del säger att hon bara anpassar sig efter det som är modernt just nu, men jag kan tycka att det är bra att hon tar till sig ny kunskap och ser att en metod kanske inte passar för alla.

Den senaste boken handlar som sagt om att göra en kickstart av viktnedgången genom att få fart på förbränningen. Ulrika gick själv ner massa i vikt med hjälp av GI-metoden för 12 år sedan. Men för några år sedan gick hon upp 10 kilo igen och hon förstod inte varför. Efter att ha testat sig fram insåg hon att förbränningen kan behöva en extra skjuts när man blir äldre och därför har hon på senare tid experimenterat med bland annat fasta och kickstarter. Och hon har slutat äta massa mellanmål, något hon tidigare också rekommenderat alla andra. Men nu sa hon ”Jag har haft fel, jag tar tillbaka den rekommendationen”. Att våga ändra sig tycker jag är sympatiskt.

Jag passade också på att ställa några frågor till Ulrika, bland annat om vad som får henne att må bra och vad hon tror blir nästa hälsotrend.

 Vilka är dina senaste hälsoinsikter?

– Allt handlar om att ha en bra förbränning och en kropp som är i balans. Jag har de senaste 3 åren forskat runt förbränning och framför allt provat mig fram. Olika faktorer påverkar förbränningen negativt, bland annat våra gener, mediciner, hormonella obalanser, stress och utbrändhet. Jag har idag en bra rådgivning om hur du får din kropp i balans och ökar din förbränning. Det är också så att det finns ingen kostplan som passar alla och det är också en hälsoinsikt. En del mår bra av lite kolhydrater, andra kan inte äta ens frukt för det påverkar blodsockret så mycket, en del mår bra av mycket fett och andra inte, en del vill äta mycket kött och andra vill ha en vegetarisk kost.

Vad tror du är nästa hälsotrend/viktnedgångstrend?

– Det är absolut att ta mer hänsyn till mängden mat, det vill säga att kaloriintaget inte blir för högt. Fasta kommer fortsättningsvis vara ett hett ämne, framför allt när det kommer fler forskningsrapporter! Det är också en trend att undvika gluten och alltfler vittnar om att en glutenfri kost gör dem mer friska. Det kommer också rapporter där man ifrågasätter mjölkproteinen som heter kasein. Det verkar som att kasein påverkar oss negativt och skapar obalanser precis som gluten gör.
Vidare tror jag att blodgruppsanpassad kost kommer att bli stort.

Vad får dig att må bra?

– Jag mår bra av mycket grönsaker och frukt – helt råa. Jag älskar fisk och gillar det asiatiska köket som ofta är fri från gluten och mjölk. Jag behöver sova mycket för att vara i balans och det beror nog på att det är full fart hela dagarna – jag har ett högt tempo och det gillar jag! Att röra på mig har jag lärt mig att älska och mina promenader med min vovve mår jag väldigt bra av.
Jag mår också bra av att umgås med vänner och göra roliga saker.

Vad får dig i obalans?

– När jag sover för lite…När jag äter socker och framför allt gluten.

Vilka är dina tre bästa tips för den som vill gå ner i vikt?

– Börja vattenfasta 4 dagar – det återställer en hormonell balans och är bra för såväl förbränningen samt hjärnans ständigt frågande efter socker.
Ät sedan en lågkolhydratskost men variera intaget kalorier varje dag – då håller du en hög förbränning
Sluta äta mellanmål! Kroppen behöver använda sitt lagrade fett (energi) för att tappa i vikt. Småäter du hela tiden bromsar du denna process.
Lägg in 1-2 fastedagar i veckan och ät bara 500-600 kalorier den dagen.
Ta reda på din blodgrupp och anpassa kosten efter det.

Vilken är din favoriträtt just nu?

– Just nu gör jag mycket soppor – tycker att det är så gott och jag mår bra av en soppa som kvällsmat. På det viset äter hela familjen mer grönsaker! På helgen äter jag gärna skaldjur och fisk!

Tröttnar du aldrig på att laga mat och prata om viktnedgång?

– Nej, aldrig – jag jobbar med min passion! Jag älskar allt som har med mat att göra det vill säga att titta på matlagningsprogram och i mattidningar, gå i mataffärer och botanisera och jag provar nästan alla nya produkter. Jag mår bra av att hålla på mat och är kreativ och utövar faktiskt också meditation i köket. Det är liksom bara jag, skapande och råvarorna i en bubbla innan det blir en rätt.
Sedan älskar jag att äta mat och det är fantastiskt roligt att bjuda på mat!
När det gäller viktminskning så kan jag ibland tycka att det är för mycket fokus på det men samtidigt så är det en allvarsam trend vi har i Sverige och världen. Jag gillar att inspirera och motivera människor och det är enormt med energi tillbaka när jag får följa en person som lyckas!

Vad inspirerar dig?

– Alla mina läsare och kunder! Jag har också en person som jag blir inspirerad av och det är Thor Foseid i Norge – det är min näringsguru!

Inte utan min choklad

Det finns vissa livsmedel som jag nästan alltid har hemma, som bananer, mjölk till kaffet, cocktailtomater, nötter, avokado, spenat och ägg. Och choklad. Det ligger som gott som alltid en mörk chokladkaka i ett skåp. Om jag var tvungen att välja ut bara några saker att äta resten av livet så skulle choklad funnits med på den listan. På senare tid har jag fått en ny chokladfavorit, smoothie med rå kakao.

IMG_2369Innehåll, två medelstora smoothies.

  • Två små bananer eller en stor
  • Två rejäla teskedar mandelsmör
  • Tre teskedar rå kakao i pulverform
  • Två teskedar carobpulver
  • Tre deciliter osötad nötmjölk (mandel, hasselnöt eller kokos)
  • Råa kakaonibs till dekoration

Sauna yoga – för frusna och stela

I veckan testade jag och ett gäng andra journalister och bloggare en Sverigenyhet, Sauna yoga. Som självklart kommer från Finland, yogaformen är utvecklad av instruktören Tiina Vainio. Sauna yoga är helt enkelt ett yogapass som utförs i en bastu som håller en temperatur på 50-55 grader. De flesta övningar utförs sittande, men i det pass jag testade ingick en stående övning och ett lyft.

IMG_2370

 

IMG_2374Det är spahotellet Yasuragi som ligger strax utanför Stockholm som har tagit in Sauna yoga. Det blir såklart en skön stämning bara av att vara i en bastu med utsikt över vinterklädda granar och hav. Men det var också ett avslappnande och uppmjukande pass. Övningarna gjordes lugnt och långsamt och värmen bidrar ju till att kroppen blir mjuk och följsam. Det var ett härligt pass som passar bra på ett ställe som Yasuragi. Det är också ett utmärkt pass för nybörjare, eller bara frusna och stela personer.

IMG_2381Jag hade inte varit på Yasuragi innan, men gillade verkligen detta spa med japansk inriktning. Efter yogan gjorde jag den typiska tvagningsritualen, sittandes på en liten pall.Jag hann också med ett dopp i en av de varma, grunda poolerna utomhus. Riktigt mysigt att ligga där och se snön falla ner.