Dag 8 Cleanse8

Redan sista dagen! Så snabbt de här åtta dagarna har gått. Till frukost fick jag hampagröt med vaniljkokos, mandelmjölk och blåbär.

GrötDet var gott, men min mage var inte helt nöjd. Antagligen lite ovan vid en så maffig frukost.

På kvällen var det dags för avslutningsmiddag med Josefine Jäger och de andra i gruppen som har cleansat samtidigt som jag. Det här fick vi att äta:

Mandlar och grönkålschips som snacks.

Mandlar och grönkålschips som snacks.

Raw tacos - det nya gröna fredagsmyset. Cashewgrädde istället för creme fraiche och himelskt god guacamole och en underbar kakaoröra med chipotle som var gjord på bland annat solrosfrön. Mycket koriander såklart!

Raw tacos – det nya gröna fredagsmyset. Cashewgrädde istället för creme fraiche och himelskt god guacamole och en underbar kakaoröra med chipotle som var gjord på bland annat solrosfrön. Mycket koriander såklart!

Pricken över i:et, raw chokladkaka med bananglass och hallonsås. Att något så nyttigt kan vara så gott är svårt att förstå. Mäktig var den också, jag orkade ungefär halva.

Pricken över i:et, raw chokladkaka med bananglass och hallonsås. Att något så nyttigt kan vara så gott är svårt att förstå. Mäktig var den också, jag orkade ungefär halva.

Jag var sååå mätt och nöjd efteråt. Under middagen pratade vi om hur man kan fortsätta med den här livsstilen nu, på egen hand. Hur man kan green on. Jag tror ju inte att varken jag eller någon av de andra kommer att fortsätta att äta bara raw-food efter de här åtta dagarna, det är helt enkelt alldeles för begränsande tycker jag i alla fall. Jag vill absolut dricka vin, äta fisk och mejeriprodukter, choklad och liknande ibland. Och kunna gå ut och äta middag.

Men vi har fått en del recept och jag gick dessutom och köpte en rejäl raw-food-kokbok. Så min tanke är att fortsätta med gröna drinkar och smoothies så ofta jag kan, äta mer grönsaker i fler former, lära mig att göra goda dressingar och röror som är raw och testa recepten för till exempel chiapudding, avokadoyoghurt och fröknäcke. För en smart strategi är att försöka äta raw-baserad frukost och lunch och sedan vara flexibel med middagen som ju ofta är det man äter tillsammans med andra.

Varför vill jag göra detta? Jo, för att raw-food innehåller massvis med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. För att jag känner att min kropp mår bra av det. Jag tror att raw-food plus lite extra protein är något som kan passa mig. Green on helt enkelt.